Skip to content

Farm Trans en duurzaamheid: Interview met Jan-Marijn Vink – Hoofd van de afdeling Analyse & controle

“De kracht van nieuwsgierigheid”
23 | 08 | 2023

Wat is de rol van de afdeling Analyse & controle binnen Farm Trans?
‘Efficiënt transport is de essentie van ons bedrijf. We moeten goed plannen, een goed overzicht van al onze taken hebben en altijd op de hoogte zijn van de locatie van onze vrachtwagens. De afdeling Analyse & controle helpt Farm Trans inzicht te krijgen in die processen. De computers aan boord van de cabines van onze vrachtwagens verzamelen bijvoorbeeld alle informatie over onze ritten. Ze geven ons inzicht in wat er per minuut is gebeurd. Die gegevens helpen ons te identificeren waar we goed presteren en waar verbetering nodig is. Natuurlijk is dit slechts een eenvoudig voorbeeld. Iedereen binnen ons bedrijf kan ons een vraag stellen en we verzamelen de gegevens om een antwoord te vormen. We proberen ook proactief bruikbare informatie te bieden aan onze afdelingen. Soms denkt een afdeling dat hun prestaties optimaal zijn, maar tonen onze gegevens dat er zeker nog ruimte voor verbetering is. Dat is misschien niet altijd leuk, maar wel altijd nuttig.’

Welke gegevens zijn het meest nuttig bij het verduurzamen van transport?
‘Tien jaar geleden zouden mensen bij duurzaamheid hebben gedacht aan een vrachtwagen die een grote pluim zwarte rook uitstootte. Maar brandstofconsumptie op zich is niet het meest nuttige gegeven om de duurzaamheid te optimaliseren. Hoeveel brandstof een vrachtwagen gebruikt tijdens een rit, hangt van vele niet beïnvloedbare factoren, zoals het weer, af. Het is beter om ons te richten op zaken die we zelf in de hand hebben. Onze chauffeurs kunnen het brandstofverbruik bijvoorbeeld aanzienlijk verlagen door middel van hun rijgedrag, dat we zowel kunnen meten als verbeteren. De lading is een ander belangrijk aspect. Je wil niet dat vrachtwagens leeg rondrijden. Ze moeten volledig zijn geladen en zo efficiënt mogelijk naar hun bestemming rijden. Als een vrachtwagen van punt A naar punt B rijdt, dan zou het ideaal zijn als zich bij punt B een andere klant bevindt, zodat onze vrachtwagen de volgende zending direct kan ophalen. We hebben heatmaps die ons laten zien waar we het meest leveren. Als we ons richten op het vinden van nieuwe klanten binnen die gebieden, dan helpt dat zowel ons als onze klanten om de koolstofuitstoot te verminderen.’

Zijn er valkuilen wanneer er gegevens worden gebruikt om duurzaamheid te verbeteren?
‘Iedereen heeft profijt bij meer efficiëntie, inclusief de natuur. Maar doe het voor de lange termijn. Je moet elke dag consistent zijn. Hoe meer gegevens we verzamelen, hoe beter we kunnen voorspellen. Natuurlijk kunnen onvoorziene omstandigheden zelfs bij de meest doordachte plannen altijd roet in het eten gooien. Maar hoe meer factoren je van te voren in overweging neemt, hoe groter de kans op succes.’