Skip to content

Carrier Management bij Farm Trans: “Een duurzame samenwerking brengt stabiliteit.”

Carrier Management bij Farm Trans
28 | 06 | 2023

In dit tweede artikel uit een serie van vier over Connected Services lees je welke rol Carrier Management speelt in de logistiek van morgen. In de andere drie artikelen belichten we de rol van Account Beheer, Operationeel Management en IT.

 

Lange relaties

Al sinds 2007 werkt Dennis Timmermans voor Farm Trans. De voordelen van zo’n lange relatie ziet hij ook voor klanten in de logistiek: “Onze klanten willen stabiliteit, weten waar ze aan toe zijn. Bovendien bespaart een lange relatie tijd en geld. Ook wil je allebei in een goede dataconnectie investeren en die kosten uitsmeren. En hoe langer je samenwerkt, hoe meer je kunt focussen op duurzaamheid. Daarom gaan we voor contracten van minimaal twee à drie jaar. Het is belangrijk dat je samen de tijd neemt en elkaar beter leert begrijpen, zodat je dezelfde taal gaat spreken.”

 

Carrier Management verbindt

Farm Trans heeft natuurlijk zijn eigen wielen, maar kijkt altijd verder om de beste oplossing voor de klant te vinden. Timmermans: “We kijken niet alleen naar wat we zelf goed kunnen, maar ook naar andere specialisten in de markt. We hebben een groot netwerk aan partners en verkennen de markt continu, dus we weten wat er te koop is. Zo zijn we de verbindende factor tussen wat onze klant vraagt en wat de markt aanbiedt.”

 

Nauwkeurige selectie

Het kiezen van de juiste logistieke dienstverleners is complex. Daarom is een tender vaak een onderdeel van het proces, schetst Timmermans: “Samen met onze klant bepalen we het vervolg na het verstrijken van een contract. Dat kan een tender zijn, maar bijvoorbeeld ook het opwaarderen van het contract. Stellen we een tender op, dan duurt dat proces zo’n drie maanden: we maken een longlist, doen marktverkenning, maken een voorselectie en nodigen geschikte partijen uit, samen met onze klant. We werken volledig transparant: via onze IT-applicatie maken we alle data die we ontvangen van onze dienstverleners inzichtelijk voor de klant.”

 

Contracten & controles

Eenmaal gecontracteerd, zorgt Timmermans er met zijn multidisciplinaire team voor dat de contractafspraken geborgd zijn en nageleefd worden in Standard Operating Procedures: “Zoals de kwaliteit van dienstverlening, voedselveiligheid en milieuprestaties. We sturen de vervoerders aan en evalueren de prestaties onder meer in reviewmeetings, waar onze klant uiteraard bij aanwezig kan zijn.”

Farm Trans kiest er bewust voor om te werken met specialisten, bijvoorbeeld voor niches of regio’s. Timmermans: “Denk aan koel-vriestransporten, silovervoer per spoor of shortsea by container. Alles om het transport voor onze klanten zo goed en efficiënt mogelijk in te richten. Zo verbeteren we ook ons eigen dienstenaanbod continu, bijvoorbeeld met cross-dock-functionaliteiten. Hiermee verbinden we netwerken aan elkaar, zodat we onze Europese dekkingsgraad verstevigen en uitbreiden. Samen met ons netwerk zijn we klanten volledig van dienst.”

 

Multimodaal en duurzaam

In de logistiek van de toekomst is duurzaamheid een voorwaarde. Timmermans: “Daar spelen we met Farm Trans dan ook op in, want we willen onze voorsprong houden. We werken al samen met multimodale vervoerders voor de zuinigste routes en brengen deze dynamische markt nog verder in kaart. We beoordelen daarbij niet alleen op prijs, maar ook op sustainability. Dat onderstreept nog maar eens waarom de lange termijn zo belangrijk is; samen maken we sneller stappen naar duurzame logistiek.”

Carrier Management is onderdeel van Connected Services – Je hele logistieke proces slim geregeld. Ontdek meer >